thematische projecten

  • wereldvoedseldag: oktober

Wat schaft de pot? Een kwestie van smaak of is het meer dan dat? De keuze voor wat op ons bord belandt, heeft eigenlijk heel wat gevolgen. Niet alleen voor onze gezondheid, maar ook voor het milieu en mensen elders. We moeten ons dus in de eerste plaats afvragen waar onze voeding vandaan komt. En dat gaat verder dan de supermarkt.

Welke impact heeft het voedsel op het milieu? Kregen de boeren een eerlijk loon? Onder welke omstandigheden werd de voeding geproduceerd? Hoeveel kilometers moest die banaan afleggen om hier in de supermarkt te belanden? Is het wel aspergeseizoen? …

Veel vragen, waarvoor zeker even veel oplossingen bestaan. In ons aanbod rond voeding gaan we samen op zoek naar alternatieven voor een verantwoorde, duurzame voedingskeuze.

 

 

  • zero afval: november

Consumeren, het kan ook anders. Eco-logischer bijvoorbeeld, of eerlijker. Maar mag het vooral ook wat minder zijn? Niet alleen om belangrijke grondstoffen te vrijwaren of de afvalberg te verkleinen. Ook onze drang naar steeds het nieuwste of goedkoopste heeft een prijs. Wij betalen die prijs (nog) niet, maar mensen aan de andere kant van de wereld wel. Bovendien zitten ze vaak letterlijk opgescheept met ons afval. Ook de natuur betaalt de prijs die wij zelf niet willen betalen voor onze levensstijl.

Het is nochtans de natuur die ons laat zien hoe het ook anders kan. Ze geeft haar geheimen prijs aan alle producenten die het willen horen, gratis en voor niets. Afval bestaat immers niet in de natuur. Ook producenten kunnen dus hun steentje bijdragen door producten te ontwerpen waarvan elk onderdeel na gebruik opnieuw kan dienen als secundaire grondstof.

Minder, beter en anders produceren en consumeren, dus.

 

  • dikke truien dag: februari

Het klimaat verandert. En hoe je het ook draait of keert, met welke bril je het ook bekijkt, ons energieverbruik heeft daar heel wat mee te maken. We verbruiken immers energie en dus ook grondstoffen aan een razendsnel tempo. Zo snel, dat onze planeet niet kan volgen. Te snel, dus.

Het goede nieuws? Ieder van ons kan zijn eigen energieverbruik flink verminderen door rationeel om te springen met energie.

 

download (1)

 

 

  • wereldwaterdag: maart  Wereldwaterdag@School

 

Meer aandacht voor het blauwe goud van onze Aarde

Beste ouder(s),

 

Onze school heeft oog voor de toekomst van onze planeet. Daarom neemt ze deel aan de door GoodPlanet Belgium gecoördineerde campagne GoodPlanet Actions, die een aantal concrete acties voorstelt om de klimaatverandering tegen te gaan. Een heleboel andere scholen zullen op hetzelfde moment dezelfde symbolische daad stellen. Met hoe meer we zijn, hoe groter het positieve effect op ons klimaat. Meer informatie over deze campagne vind je op http://www.goodplanetactions.be.

In maart tonen we onze solidariteit met hen die geen toegang hebben tot proper, drinkbaar water. Samen met ons, nemen nog meer dan 370 andere Belgische scholen deel aan de actie ‘Wereldwaterdag@School’.

 Wereldwaterdag@School:

  o    kraantjeswater promoten als ideale drank;

 o    zorg dragen voor water en de verspilling verminderen;

 o    zorg dragen voor water door het niet te vervuilen;

 o    een Walk for Water organiseren;

 o    …………………………………………………..……………. ;

 Waarom doen we dit?
1,5 miljard mensen moeten meer dan een kilometer stappen naar de dichtstbijzijnde waterbron. 2,6 miljard mensen hebben geen toegang tot basissanitatie. Zo sterven jaarlijks 5 miljoen mensen door besmet water. Solidair zijn met het Zuiden voor water, is belangrijk omwille van verschillende redenen:

  • nadenken over solidariteit, gemeenschappelijk goed en respect;
  • geen water verspillen en zo de druk op ondergrondse watervoorraden verlichten;
  • de eventuele lekken op school opsporen en zo de waterfactuur verlagen.

 

banner-wereldwaterdag-at-school

 

  • dag van de aarde: april

Bij ‘natuur’ denken we niet aan grasgroene voetbalvelden of appelboomgaarden. We dromen van plaatsen, groot en klein, waar de natuur ongestoord mag groeien en bloeien. Onkruid mag blijven en alle beestjes zijn welkom. Meer biodiversiteit komt dan vanzelf.

Naast meer natuur, is het ook belangrijk dat kinderen en jongeren meer de natuur opzoeken. Daarom moeten we een evenwicht vinden tussen enerzijds de natuur haar gang laten gaan en anderzijds kinderen de ruimte bieden om de natuur in te trekken. Niet alleen om al het moois te bewonderen, maar zeker ook om te spelen, te ravotten of kampen te bouwen. Intensieve natuurervaringen in de kinderenjaren zorgen er immers voor dat mensen ook later meer in harmonie met de natuur leven.

Met ons aanbod rond natuur en biodiversiteit willen we kinderen en jongeren opnieuw in contact brengen met ‘hun’ natuur.

 

Volg ons op onze facebookpagina en blijf op de hoogte van al onze activiteiten!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Energiek basisonderwijs vanuit duurzaamheid en innovatie

%d bloggers liken dit: